Nu ar trebui să ne pese ce aleg să facă cei din jurul nostru cu viața lor, mai ales cu timpul lor liber. Unii merg la pescuit, alții merg pe bicicletă, alții aleargă, alții ies la picnic, unii ies cu copiii în parc, mai sunt unii care preferă să doarmă sau să citească. Sau să se joace pe consolă. Sau să se dea pe Netflix/HboGO. În fine, ați înțeles ideea.

Problema apare când unul dintre cei mai sus, sau câte unul din fiecare categorie enumerată mai sus se erijează în deținătorul adevărului absolut și a celei mai bune practici și începe să stigmatizeze tot ce nu face ca el.

Alergătorii vor stigmatiza sedentarii, grașii, leneșii, că le sunt inferiori și ei, cei ce aleargă, sunt adevărați evangheliști ai sănătății și traiului sănătos, chiar dacă mai mult de jumătate aleargă greșit și mai târziu se vor lupta cu dureri mari.

Bicicliștii îi vor înjura pe cei din mașini, pentru că distrug mediul și planeta și traficul și ei, doar ei, sunt cei ce dețin calea spre mântuire ecologică. Nu contează că nu poți duce copilul la creșă pe bicicletă sau că nu ai unde face duș când ajungi la birou. Important e să fii pe bicicletă. Și să treci pe roșu, uneori, că doar ești salvatorul planetei.

Cei cu copii vor arăta cu degetul pe toată lumea din jurul lor fără copii, pentru că nu fac nimic cu viața lor și nu lasă nimic în urmă. De parcă n-am fi deja suficient de mulți pe planetă.

Lista continuă, fiecare va fi mai bun decât ceilalți din mediul înconjurător, doar pentru că el spală rufele de mână, la râu, fără să polueze și să întrețină marile corporații care produc detergent.

Ca toate cele de mai sus să se producă în parametri optimi, era nevoie de un teren de joacă. Și asta a rezolvat social media.

Spunea Mark în discuția cu Harari, că și-a dorit mereu să aibă un loc de întâlnire între oameni cu aceleași pasiuni și puncte de interes. Ce nu a anticipat el e că acest loc este perfect și pentru oamenii care împărtășesc același tip de ură și de condescendență.

Cum poți combate: cât mai puțin timp pe social media, mai ales în weekenduri, cât mai mult afară, cât mai mult în zone care să te alimenteze cu energie pozitivă ( pinterest, de ex, e fără pic de hate), cât mai puține aplicații native de social media în telefon.

A venit primăvara, e de mers afară.