Din când în când mai primesc solicitări de consultanță pe zona de digital / marketing / strategie de la diverși oameni. Mare parte dintre ele le refuz, pentru că am experiența cu antreprenorii români, picând în capcană de câteva ori și prefer să petrec timpul mai cu folos.

Ce se întâmplă cu antreprenorii români:

  • le știu pe toate. degeaba îi spui tu că strategic e mai înțelept să meargă 10% spre dreapta, el la un moment dat va merge înainte, că știe el mai bine că așa se face. Vedem exemple la business-uri cool, cu profil mișto, unde alege ownerul să răspundă pe facebook și să se certe sau să facă de doi bani oamenii de acolo. Un exemplu recent e un local de burger, unde patronul a făcut mega bâlci și a reușit să mă convingă să nu merg vreodată la ei, deși i-am văzut recomandați de Mariciu.
  • nu au consecvență: stabilești că pleci la drum pe un plan de 1 lună, cu buget de 1000 de euro, split pe reach&frequency / brand protect / auction și performance, și în 3 zile se apucă și dă boost la un post pe facebook de 100 de euro, din primul motiv invocat mai sus.
  • nu au consecvență 2: setezi campaniile, implementezi tracking, le ai gata pe toate, îi dai play și în 3 zile se opresc campaniile pentru că nu sunt bani pe card.
  • au ei un băiat care face ieftin: site-uri, dezvoltare, tehnic, foto, video, audio, design, oricât ai încerca să găsești cele mai eficiente soluții, are un băiat care știe și programare, face și design, se pricepe și la video, trage și glet, toarnă și șapă și costă doar 100 de parai. În 90% din cazuri, de 100 de parai primești o chestie proastă, care face 90 de para, dar trebuia să aibă și baeatu margine.
  • sunt captivii vanității: să fie mult și să fie bine. Întotdeauna, 1000 de likes la o postare vor fi mai bune decât 10 lead-uri adunate. Singura chestie care bate like-urile e vânzarea. Dar 1000 de like-uri sunt 1000 de like-uri. Mult, să fie multe like-uri, muncești de căpiezi explicându-le că 1000 de likes valoarează cât negru sub unghie. Să aibă mai mult cu 1 like decât concurența.
  • online e gratis sau ieftin, deci facem tot: mulți rămân șocați când le propun marketing tradițional, offline, outdoor, pentru că acolo le sunt oamenii și nu înțeleg de ce să nu facem instagram, ce dacă el vinde îngrășăminte pentru plantația de rapiță? Că pe net merge, e și gratis, dai acolo 10 lei și merge treaba, te văd oamenii.
  • vor multe, foarte multe exceluri, rapoarte. Eventual printate, ca să vadă că muncești, nu pierzi vremea pe banii lui. Un datastudio făcut custom ar fi mai mult decât suficient, sau un simplu sheet cu un pivot. Nu, să fie multe, excel, ppt, word, pdf, toate formatele, să aibă pe ce să nu se uite.
  • last, but not least, plătesc greu, majoritatea.

Am cunoscut și oameni normali la cap, care înțeleg, care conștientizează că nu le știu pe toate și că le face bine un sfat avizat, dar sunt puțini, prețioși și greu de găsit. Ajut fără să clipesc proiecte educaționale, care sunt adresate copiilor sau nevoilor speciale, cauzelor sociale și altele conexe.