De ce nu prea lucrez cu antreprenori români

Articol din categoria: andreiu

Din când în când mai primesc solicitări de consultanță pe zona de digital / marketing / strategie de la diverși oameni. Mare parte dintre ele le refuz, pentru că am experiența cu antreprenorii români, picând în capcană de câteva ori și prefer să petrec timpul mai cu folos.

Ce se întâmplă cu antreprenorii români:

  • le știu pe toate. degeaba îi spui tu că strategic e mai înțelept să meargă 10% spre dreapta, el la un moment dat va merge înainte, că știe el mai bine că așa se face. Vedem exemple la business-uri cool, cu profil mișto, unde alege ownerul să răspundă pe facebook și să se certe sau să facă de doi bani oamenii de acolo. Un exemplu recent e un local de burger, unde patronul a făcut mega bâlci și a reușit să mă convingă să nu merg vreodată la ei, deși i-am văzut recomandați de Mariciu.
  • nu au consecvență: stabilești că pleci la drum pe un plan de 1 lună, cu buget de 1000 de euro, split pe reach&frequency / brand protect / auction și performance, și în 3 zile se apucă și dă boost la un post pe facebook de 100 de euro, din primul motiv invocat mai sus.
  • nu au consecvență 2: setezi campaniile, implementezi tracking, le ai gata pe toate, îi dai play și în 3 zile se opresc campaniile pentru că nu sunt bani pe card.
  • au ei un băiat care face ieftin: site-uri, dezvoltare, tehnic, foto, video, audio, design, oricât ai încerca să găsești cele mai eficiente soluții, are un băiat care știe și programare, face și design, se pricepe și la video, trage și glet, toarnă și șapă și costă doar 100 de parai. În 90% din cazuri, de 100 de parai primești o chestie proastă, care face 90 de para, dar trebuia să aibă și baeatu margine.
  • sunt captivii vanității: să fie mult și să fie bine. Întotdeauna, 1000 de likes la o postare vor fi mai bune decât 10 lead-uri adunate. Singura chestie care bate like-urile e vânzarea. Dar 1000 de like-uri sunt 1000 de like-uri. Mult, să fie multe like-uri, muncești de căpiezi explicându-le că 1000 de likes valoarează cât negru sub unghie. Să aibă mai mult cu 1 like decât concurența.
  • online e gratis sau ieftin, deci facem tot: mulți rămân șocați când le propun marketing tradițional, offline, outdoor, pentru că acolo le sunt oamenii și nu înțeleg de ce să nu facem instagram, ce dacă el vinde îngrășăminte pentru plantația de rapiță? Că pe net merge, e și gratis, dai acolo 10 lei și merge treaba, te văd oamenii.
  • vor multe, foarte multe exceluri, rapoarte. Eventual printate, ca să vadă că muncești, nu pierzi vremea pe banii lui. Un datastudio făcut custom ar fi mai mult decât suficient, sau un simplu sheet cu un pivot. Nu, să fie multe, excel, ppt, word, pdf, toate formatele, să aibă pe ce să nu se uite.
  • last, but not least, plătesc greu, majoritatea.

Am cunoscut și oameni normali la cap, care înțeleg, care conștientizează că nu le știu pe toate și că le face bine un sfat avizat, dar sunt puțini, prețioși și greu de găsit. Ajut fără să clipesc proiecte educaționale, care sunt adresate copiilor sau nevoilor speciale, cauzelor sociale și altele conexe.

16 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    „Mare parte dintre ele le refuz, pentru că am experiența cu antreprenorii români, picând în capcană de câteva ori și prefer să petrec timpul mai cu folos.”

    Cu cine lucrezi? Nu tot cu antreprenori români, de unde străinezi? S-au prostit și corporațiile.

    „sunt captivii vanității: să fie mult și să fie bine. Întotdeauna, 1000 de likes la o postare vor fi mai bune decât 10 lead-uri adunate.”

    Lead ce înseamnă aici? Publicitate șăruită (share)?

    „vor multe, foarte multe exceluri, rapoarte. Eventual printate, ca să vadă că muncești, nu pierzi vremea pe banii lui. Un datastudio făcut custom ar fi mai mult decât suficient, sau un simplu sheet cu un pivot. Nu, să fie multe, excel, ppt, word, pdf, toate formatele, să aibă pe ce să nu se uite.”

    Dacă așa i-a învățat pe toți facultatea (și vorbim aici de ălea considerate bon ton, și din țară, și de afară) să umble cu hârtii, rapoarte, bibliografii, munca în echipă, etc.

    Ne civilizăm, ce dracu’…

  2. #3 Comentariu nou

    Salut, mi-ar place sa ne cunoastem !
    Merci anticipat !

  3. #5 Comentariu nou

    Tu ai citit chestia asta pe mobil? Realizezi ca nu se poate citi, pt ca rahatu ala de background gri de sus se continua pe text cand scrolezi. Textul fiind de aceeasi culoare. In conditiile astea nu stiu cine ar vrea sa lucreze cu tine.

  4. #6 Comentariu nou

    OK, mi-a fost greu ca freelancer si mi-am dat seama ca lucrez mai eficient cu tovarasi, dar tot romani sunt. Asa e, sunt rari aia care au inteles sa nu mai fie primadone, sa sara sa ajute, sa faca lucrurile la timp si cu dedicatie, sa asculte, dar pana la urma ne-am gasit unii pe altii si ne completam / tinem spatele. E adevarat ca toti avem in comun experienta lucrului cu strainii (cu americani, in speta). E foarte probabil ca educatia noastra a fost proasta pe alocuri, dar ne-am depasit conditia. Acum suntem mereu in cautare de altii ca noi, sau macar suficient de destupati pe cat sa ii formam.

    Pot sa te inteleg, insa mie imi suna exact ca cei care au emigrat si posteaza pe bloguri romanesti ce bine le e si cum suntem de kkt aia care am ramas.

    PS Toti clientii nostri platesc la timp. In trei zile de obicei. In Romania. E simplu, avem de unde alege.

  5. #8 Comentariu nou

    Ce voiam sa zic e ca si clientii se educa. E posibil sa nu fi vazut in alta parte ce functioneaza. Daca ar fi vazut la altcineva si ar fi vrut sa lucreze cu acel furnizor care livreaza, cred ca lucrurile ar fi fost altfel. Dar asta nu inseamna ca noi nu ne putem face treaba ca lumea, fara sa ne plangem. Daca ne plangem, inseamna ca noi nu am facut ceva bine.

  6. #9 Comentariu nou

    Adevaruri spuse aici

  7. #10 Comentariu nou

    E foarte bine ca ai vazut aceste defecte la antreprenorii români. Pentru că după părerea mea mesajul transmis de tine este ușor hazardat si denotă o abordare superficială, am o singură întrebare retorică pentru tine: sigur nu faci si tu aceleași greșeli pe care le-ai vazut la acei antreprenorii?

    • #11 Comentariu nou

      1. Cred ca am înțeles foarte bine mesajul și sunt de acord cu acesta.
      2. Deși înțeleg la un nivel satisfacator atat limba romana, cât și limba engleza, ma întreb dacă este chiar nevoie sa le amestecam chiar asa de tare…. Cred sincer ca pentru unele cuvinte/expresii din text (business-uri, owner, split, brand protect, likes, outdoor, s.a.m.d.) autorul ar fi putut gasi alternative mai apropiate de sufletul cititorului. Nu de alta, dar limba romana nu înseamnă doar barză/mânz/viezure…

  8. #12 Comentariu nou

    Bine zis, si eu la fel. De 6 ani lucrez doar cu firme din UK, am creierul mult mai relaxat 🙂

  9. #13 Comentariu nou

    @Andrei, pune te rog și data articolului că nu știu cât de vechi e, mă uit la comentarii și presupun doar…

    • #14 Comentariu nou

      13 septembrie 2019. schimb tema curand, rezolvam toate

Adaugă reply - Andrei V

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.