E complicat, momente grele, totul e pus pe hold, nu mai face nimeni nici un pas, toți așteaptă ceva. Nu știm ce, dar ceva.

În toată harababura asta, cei care vor avea de câștigat sunt cei care au construit o relație de încredere, de respect și de seriozitate cu clienții, nu cei care au vânat doar vânzări, volume și marje de profit.

Din două motive: oamenii vor dori să meargă acolo unde știu că nu sunt trași pe sfoară, nu vrea nimeni să-i „ardă” pe timp de criză și, poate unii doresc ca partenerii lor să continue business-urile și pe viitor.

Eu am câteva exemple pe care le voi ajuta cum și cât pot, cum am făcut-o până acum, prin recomandări, spus prietenilor de ei sau folosind serviciile lor ori cumpărându-le produsele.

Primele care îmi vin în mine, culmea, nu sunt branduri de mall, nu haine, nu încălțămine, sunt locuri de reparat chestii. Sau de hrănit hobbyuri.

iPhonedoctor.ro, loc unde merg de prin 2012, unde am reparat telefoane, când aveam eu sau Mariana iPhone, loc unde am trimis prieteni cu telefoane la reparat, loc de unde am cumpărat telefoane sau de unde au cumpărat alții telefoane. Pentru că știu că mereu băieții au fost profesioniști, m-au ajutat rapid, corect, mi-au explicat, mi-au dat alternative, dar niciodată nu am avut probleme cu ei după.

Am dus telefoane făcute zob, după 2 ore le-am luat ca doi, reparații făcute la prețuri super decente. Cred că, la rândul meu, mi-a fost recomandat locul de Cabral, când am spart un display la un iPhone4 și mă repezeam să cumpăr altul, pentru că știam eu că nu poate fi reparat iphone-ul. Și eram super ofticat, că eram tânăr și sărac, nu aveam bani de alt telefon, dar ce să fac, că aveam nevoie de telefon și vai și amar și chin și jale. Și am ajuns acolo, am vorbit cu Robert, m-am jucat 10 minute cu câinele și gata telefonul. Super rapid. Cred că încă mai merge telefonul ăla, cel puțin în 2018 era funcțional.

Ei bine, 6 ani mai târziu s-au extins și specializat, nu doar pe telefoane, dar repară și laptopuri, și tablete, cam tot ce ține de ecosistemul Apple rezolvă.

Sunt top of mind la mine, vă recomand cu căldură să mergeți la ei când aveți probleme cu iPhone.

Dacă le spuneți că veniți din partea mea, nu primiți nimic, doar mă faceți pe mine să par important.

Din aceeași categorie sunt și băieții de la Service K9. Merg de 2 ani la ei, pentru revizii, pentru reparații mărunte, iarna trecută mi-au pus cauciucile de iarnă din prietenie, deși nu au serviciu de vulcanizare, dar au sculele, când era coadă peste tot prin oraș. Am recomandat prietenilor, au venit, au reparat mașini, doar unul a avut ghinion, dar overall sunt buni. Plus că sunt lângă casă, lucrează repede, bine, ieftin și nu te ard la piese, cum am auzit prin alte părți.

Tot din categoria de încredere mai sunt băieții de la Mr Blade. Eu mă tund doar la Mihnea, mulțumesc divinității că am găsit, după 30 de ani de căutări, pe cineva care să mă tundă bine din prima, fără să mă întrebe, fără să-mi greșească tunsoarea și care să știe să abordeze milionul de vârtejuri din capul meu.

Da, pe lângă frizer, îmi place la ei că este foarte cosy așa, nu se ascultă radio zu, te cinstesc oamenii și cu ceva de băut, din partea casei, și am nimerit doar oameni normali și ok, vorbind de clienți și știu destul de multă lume care merge acolo pentru aceleași lucruri care îmi plac și mie.

Muzică îmi iau de la nicherecords.ro. Ori online, ori direct din magazin. Nu au prețuri cu mult mai mici decât emag sau cărturești, dar au super servicii. Când comand online și vreau ceva ce nu este în stocul lor, sunt sunat, mi se spune că e posibil să dureze 3 săptămâni până vine discul, dacă este în regulă, dacă mai vreau și altceva, chestii de detaliu. În showroom când merg mă simt super bine, pierd și câte o oră pe acolo, printre rafturile cu vinyluri sau alea cu tricouri. Chiar și pe la CD-uri mai casc gura și mă întreb dacă ar fi ceva pe care să-l iau pentru mașină.

E genul de loc unde m-aș duce în weekend să fac muncă voluntară, să așez discuri, să le șterg de praf, genul ăsta de activitate. Chiar și marketing le-aș face pe gratis, sau pe discuri.

Lidl ne-a câștigat pe viață cu chestiile pentru copii: jucării, haine, scutece, servețele umede, super calitative, am fost super mulțumiți de ei mereu.

Astea de mai sus sunt relații constuite în timp.

Sigur aveți și voi, avem cu toții niște preferați, nișțe business-uri pe care le preferați, pe care le susțineți și apreciați.  Poate fără să realizeze, business-urile alea au construit relația asta pas cu pas, mișcare cu mișcare. Probabil o vor face și mai departe, tot fără să facă un scop din asta, pentru că este în cultura lor.

Dar acum cred că abordarea asta va face diferența. Cred că cine a lucrat mult timp la relația cu consumatorii lor va avea o plasă de siguranță în zilele astea. Și văd și alte branduri, care nu sunt neapărat printre favoritele mele, care sunt susținute, menționate, apreciate sau recomandate, cel puțin în zona de social media.

Cine n-a dat doi bani pe clienți, pe customer experience, pe valori, acum va culege roadele.

Lung text, știu. Mult de citit, dar nu aveam ce să fac mai bun în casă, decât să-mi laud preferații, să vă spun unde să vă reparați iPhone-ul, unde să vă reparați mașina sau unde să tundeți. La muzică vă duceți singuri și vă luați, că v-am zis de unde.

Ne vedem cu bine după perioada asta, o să fie bine, o să vedeți.