De ceva vreme a pornit în mediul online de la noi trend-ul ca toată lumea să facă real-time marketing. Pentru că e cool, pentru că e fun, produce efecte imediate și este foarte ușor de prezentat clientului. Ce ne scapă de la bun început din vedere este că ceea ce se întâmplă la noi nu are nici o legătură cu ce se dorește a fi real-time marketingul de fapt, ci este mai mult un ”social listening and delivering”. Un exemplu bun de real-time marketing este ăsta.
Simplul fapt că reacționezi tu, ca brand, atunci când identifici o nevoie, o nemulțumire, o necesitate a unui influencer, a unei persoane de pe internet până la urmă și acționezi în consecință nu înseamnă real-time marketing. Înseamnă cel mult un act de curtoazie, de lingușeală și încercare de a impresiona. Și atât.
O parte bună ar fi aia că se creează un awareness spontan, de moment ce ajută la brand improvement. Și le dai planurile peste cap concurenților care se trezesc cu pantalonii în vine, care probabil sunt prinși în proceduri, aprobări și cine știe ce reguli pe care trebuie să le bifeze până să poată reacționa.
Pe de altă parte, eu zic ca tot trend-ul ăsta va afecta atât online-ul în sine, cât și brandurile. De ce? Simplu. În online vor apărea invidiile. ”Ăla de ce a primit și eu nu?” ”Băi, dar chiar toată lumea a primit puf de păpădie cu oțet balsamic, numai eu nu?” ”Ah, brandul X e nașpa, face separatisme, merge pe pile, știu eu”. Asta o dată. Apoi, vor mai apărea oportuniștii care vor căuta să speculeze trendul și să forțeze mâna companiilor prin statusuri de genul celui pe care l-am pus eu mai devreme, doar că o vor face cu tag către brand, să fim siguri că văd mesajul.
Să nu uităm nici de consumatori, de userul final, fanul paginii de facebook, care va vedea că brandul tot face acțiuni pentru diverși oameni și se va simți ignorat, nebăgat în seamă, abandonat. Și fie va pleca și va alege altceva, fie va fi dezgustat și încrederea în brand va scădea. Mai ales dacă ne gândim la astfel de reacții
Păreri? Opinii? Corecturi?
foto Shutterstock
0 comentarii Adaugă comentariu
Hai ca las comentariul si aici pentru posteritate. :))
De acord cu ce ai scris. Adaug 2 pareri personale:
– Real Time Marketing-ul e o bula. Am impresia ca e un quick win, fara cine stie ce strategie in spate. Nu are „substanta”.
– La noi, 80% din cel asa zis Real Time Marketing (evanghelizat de GolinHarris) e, de fapt, Influencer Marketing si atat.
Andrei, exemplul Oreo nu este indreptat mai mult catre reactive advertising, decat catre real-time marketing? Ce se intampla la noi, este denuntat si in afara sub termenul „opportunistic content marketing”.
Pentru mine, asta e un exemplu pur de real-time marketing si nimic pe langa:
Factor social colectiv, ancorarea in mitul unui popor si variabile temporale.