Nu știu dacă ați observat și voi, dar în ultima vreme aproape toate platformele au o luptă disperată pentru a crește engagmenentul in-app și a atrage clienți noi, prin diferite programe de refferal.
Revolut ajunsese să îmi ofere 175 de lei pentru fiecare om nou adus în platformă, emag dă vouchere de 25 de lei în toate platformele pe care le deține, dacă îți faci abonament Genius, glovo a ajuns să fie ridicol de ridicol, cu un niște customer journeys de tot râsul și cu un marketing automation făcut la plesneală, care ar fi fost șansele ca un user să comande de 2 ori la rând de la același restaurant?
Bringo ba îmi dă livrare gratuită ba nu-mi mai dă, dar se chinuie să respire și ei în zona de beneficii, Bolt dă iar bani pentru recomandări de clienți, Lime îmi dă o călătorie gratuită în limita a 10 minute și ați prins voi ideea. Este o luptă surdă a banilor dincolo de o așteptată bătălie a beneficiilor.
Pe de cealaltă parte, vântul schimbării în marketingul digital începe să bată dinspre vest și vine cu niște fiori, mai ales pentru cei care au focus pe Customer Acquisition și mai puțin pe programe de CRM, loyalty and retention.
În acest moment, dacă Google dispare din peisaj, tot ce înseamnă remarketing și retargeting dispare, suitele Google fiind de departe cele mai utilizate și având marele avantaj că sunt tool-uri gratuite, în marea majoritate a lor.
Există și alternative, desigur, dar sunt soluții pentru care trebuie să plătești ca să le poți utiliza la maximum. Și cum EBIT este un KPI des întâlnit frecvent în companiile din România, este greu de crezut că vom vedea cum crește rata de adopție pe un produs premium care să suplinească GA.
Pariul meu este că urmează un final de 2022 interesant în zona de digital commerce. Unii care au înțeles că diferența o vor face beneficiile, nu neapărat cel mai mic preț ( aici bravo emag) vor avea de câștigat long term și vor avea timp să elaboreze strategii de engagement în rândul clienților existenți, prin politici inteligente de retenție și loializare.
Cei care vor continua să pescuiască utilizatori cu dinamita ( aici ne gândim la aplicațiile de fashion, care mizează pe faptul că lumea trebuie să se îmbrace cu ceva și, cum la fiecare secundă se naște un prost, e important să fii tu primul care ajunge la el) cred că se vor trezi în brațe cu un lighean de oameni despre care nu știu nimic, nu știu cine sunt, ce valori comune au oamenii ăia și de ce au ajuns la ei în curte.
Pe care îi vor pierde în momentul în care nu vor mai putea susține prețul cel mai mic sau promoțiile 3+1 gratuit.
Au dispărut cu totul campaniile mari, de brand, cu cap și coadă, care să consolideze niște elemente bine definite ale unui brand în urma lor. Acum totul e tactică, bugetul vine de la buyeri și merge la performance, și atât.
Pare că nu mai există nimeni, cel puțin în digital, care să dea un zoom out și să privească situația la nivel macro, pe la clienții mari. Nimeni care să pună o strategie înaintea unor tactici de moment, nu știe nimeni care este firul roșu strategic de urmat și unde trebuie să ajungă în 6 luni sau 2 ani.
9 comentarii Adaugă comentariu
Îl urmăresc frecvent pe Valentin Radu (Omniconvert) pentru că el plusează foarte mult tocmai pe retenție și fidelizare a clientilor.
Mi-am adus imediat aminte că doar ce am lucrat cu un client al cărui obiectiv era să crească engagement-ul clienților existenți, iar pentru asta în sesiunea de onboarding am încercat să aflu mai multe informații precum: Dacă a făcut vreodată vreo analiză RFM, dacă are idee sau dacă a segmentat vreodată grupurile și tipurile de clienți, dacă are idee cam ce procent sau segment al clienților depășeșc sau sunt sub AOV și lista continuă.
Se pare că toate acestea erau niște necunoscute. Absolut nimic. Mă uitam pe datele din Analytics și vedeam cum avea perioade când AD-urile erau oprite și traficul era spre zero (Cu minim 95% scăzut), deși prezența în Social era decențică, precum și pe blogul lui care mai genera și el ceva trafic.
Long story short, după o analiză RFM cu segmentarea clienților existenți și remarketarea lor (G Ads și FB Ads) (și pregătirea ulterioară a acestora pentru Email Marketing), a obținut niște vânzări extraordinare (și rapid, în decursul a 2-3 săptămâni).
Funcționează, aduce rezultate chiar și pe termen scurt (depinde de campaniile în care îi implici) și aduce beneficii majore pe termen lung, într-o piață în care ad-urile sunt din ce în ce mai scumpe iar tot ce e organic e din ce în ce mai ineficient.
bun, si eu sunt fan Valentin Radu!
@Mihai: – adevarat de zici, dar sa nu uitam ca analize RFM se pot face cu succes acolo unde se intrunesc mai multe conditii de sezonalitate redusa, larg consum, frecventa mare, ciclu de cumparare redus etc.
Sa faci achizitie de clienti fara ca mai apoi sa faci retentie si loializare, mi se pare amatorism. Viceversa valabila.
In alta ordine de idei, GA4 salveaza situatia in ceea ce priveste GDPR. Si sincer nu mi-as face probleme in ceea ce priveste achizitia de clienti (in lipsa profilarii) ci mai mult pentru remarketing, chiar daca si acesta se transforma destul de mult odata cu campaniile Ai-based.
In orice caz, cand si cei cu decizie de la UE vor intelege ca regulile astea pe care le impun nu inseamna altceva decat reclama la kg, probabil lucrurile se vor schimba.
ps: emag nu joaca la pret mic? te contrazic. Au periodic, chiar saptamanal, campanii de reduceri in care „dau in preturi” incat este imposibil sa concurezi cu ei. La fel si Altex. De fapt a devenit tactica obisnuita achizitia de stocuri mari pe anumite repere pentru a primi back-discounturi de la furnizori pentru ca mai apoi sa joace la pret de dumping si nimeni sa nu poata zice nimic.
de acord ca emag joaca la pretul cel mai mic, dar au servicii impecabile adiacente