O să sune un pic ciudat ce o să scriu mai jos, pentru că este cumva împotriva curentului de gândire pozitiv și progresist, orientat spre dezvoltare.
Înainte de a fi antreprenori, owneri, manageri, suntem oameni, ceea ce ne face automat expuși unor vulnerabilități. Depinde cât de mult dorim și luptăm să le închidem, că sunt unii care le duc cu ei toată viața super relaxați. Oricât ne-am dori să nu facem asta, trebuie să fim super antrenați mental ca să nu ne radicalizăm în bula noastră și să nu căutăm doar reacțiile care să ne valideze acțiunile.
Fie că vorbim de business, fie că vorbim de dezvoltare personală sau de mobilat casa, e foarte dificil pentru oameni să accepte un feedback negativ. Sau mă rog, care să contravină convingerilor deja formate.
Serios acum, de câte ori n-ați pățit asta, să întrebați pe cineva dacă vă stă bine o haină, feedback-ul să fie spre meh, dar să mai cereți păreri până scorul de Bine vs Meh să fie favorabil primei variante?
Un feedback negativ dat cuiva, fie el argumentat și susținut cu fapte concrete, mai devreme sau mai târziu va atrage distanțarea personei vizate de tine. Nu neapărat cu rea intenție, dar pentru că va căuta întotdeauna păreri care să-i valideze convingerile și deciziile.
Și nu trebuie să o iei personal, tu ai avut cele mai bune intenții. Doar că raționalul nu bate întotdeauna emoționalul.
Doar că, pe viitor, când cineva îți cere feedback onest, obiectiv, pe bune pentru ceva și nu ești dispus să-l faci măcar să își ridice niște semne de întrebare, gândește-te bine ce răspuns îi dai.
11 comentarii Adaugă comentariu
„Un feedback negativ dat cuiva, fie el argumentat și susținut cu fapte concrete, mai devreme sau mai târziu va atrage distanțarea personei vizate de tine.” – imho e perfect daca se intampla asta! 🙂 Cine se aseamana, se aduna.
Incearca asta https://www.radicalcandor.com/about-radical-candor/ daca nu te-ai impiedicat de ea pana acum
Ultima data cand i-am spus unui organizator ”evenimentul asta e o mare teapa si e cam de rahat!”, mi-a intrat in buzunar doar un sfert din suma promisa si m-a blocat pe facebook. :))
Exact ce ziceam in comentariul de mai sus…exemplu de ghiolbanism si proasta crestere. Ala nu e feedback, ci e ocazie de a-l jigni pe cel din fata ta.
A fost ultra ingaduitor ala care ti-a mai virat vreun ban dupa asemenea exprimari.
@John, stai ca nu te inteleg. Adica eu sunt ghiolban? Eu care m-am pregatit ore bune pentru evenimentul respeciv documentandu-ma cum trebuie? Eu care am pierdut alte ore bune cu scrisul unui articol? Eu care mi-am pierdut alte ore cu filmatul si pe urma cu editatul bruturilor video? Eu care am platit taxiul de 4 ori in ziua aia ca sa ajung in locatie? Asta vrei sa zici, ca eu sunt ala ghiolban ca mi-am spus parerea dupa ce m-a intrebat omul care este parerea mea sincera?
Asta e un apel la ipocrizie! 🙁
I-am scris și lui Cetin, cel care te-a citat, un comentariu în care îi spuneam că da, confirm și eu nu am primit vreun feedback, cum îi spui, de la un român și să nu fie jignitor, voit sau nu. Niciodată. Sau sfat, sau părere. Dar, român, da? De la alte neamuri, niciodată.
Tu probabil confunzi marlania si proasta crestere cu feedback-ul. In primul rand, pleci cu o notiune gresita de feedback negativ. Intr-adevar nu trebuie sa dai feedback negativ, dar asta nici nu inseamna ca nu trebuie sa spui adevarut. Doar sa nu fii ghiolban. Atata tot. Un feedback poate sa nu fie de ridicat in slavi, dar poate fi dat cu bun simt si intr-o cheie constructiva. Crede-ma ca nu o sa te evite nimeni dupa.
Dar daca esti prost crescut si abia astepti sa te intrebe cineva despre cum ii sta haina, ca tu sa te dezlantui ca e o mizerie de haina…clar meriti cu varf si indesat sa nu te mai intrebe nimeni nimic.
Mai ții minte când ți-am spus că nu e ok să scoți siguranța vecinului chiar dacă te deranja că dădea cu bormașina?
Romanii inca nu inteleg notiunea de 360-degree feedback, si in mintea lor asta vine ori de la sef, ori de la prieteni in care au incredere, in sensul ca se pricep la subiectul pe care dau feed-back. Asteptarea este ca unul „inferior” lor sa dea intotdeauna feed-back pozitiv.