Observ o propagandă involuntară ( adică nu cred că sunt plătiți de cineva cei care o practică) a comunismului și a nostalgiei marilor realizări populare, la hectar și cincinal, luate împreună separat.
Eram prea mic la revoluție ca să am o opinie cristalizată, dar îmi amintesc vag de cozile la care mai nimeream cu taică-miu, de instalația electrică artizanală pe care o făcuse taică-miu cu becuri de mașini și baterie de mașină, pe care o pornea când tovarășul ne lua curentul, ca să plătească datoriile țării.
Și îmi mai amintesc de pustietatea din Romarta Copiilor de la Brăila, unde era o barcă de lemn în mijloc și câte o minge de 35 sau câte o pereche de teniși, răzleț aruncată pe rafturi.
Dar văd destul de des cum se prezintă într-o lumină extraordinară vremurile de atunci, de oameni care le-au trăit dar și de oameni care habar nu au cum se scrie comunism după dictare.
Un exemplu care mi-a stârnit hohote de râs este postarea asta de pe Linkedin, în care ni se prezintă PECO ca fiind unul din primele branduri de succes din România.
Pe lângă faptul că autorul este într-o confuzie totală, existând în România branduri de succes cu mult mai vechi ( Borsec, spre exemplu), nu ai cum să nu fii un brand de succes ( intuiesc că succesul îl reprezintă gradul de awareness) când ești un brand de monopol, cu o ofertă la care consumatorii au acces cu rația. Pentru că, pentru cei mai tineri, benzina se dădea cu rația, nu luai câtă doreai tu. Aveai o cotă maximă de combustibil pe care o puteai accesa.
Orice brand din comunism era un brand de succes, pentru că nu exista competiție, nu aveai alternative. Luai ce găseai, ce prindeai, ce apucai.
Pentru a stârpi nostalgia asta aș opri internetul la ora 20:00, aș pune rație la starbucks, o cafea pe lună, aș plafona bugetul maxim de sneakersi la 300 de lei/an și aș scoate din piață toate platformele de livrare acasă. Mai mult, aș limita accesul în centrele comerciale la 2 vizite pe lună. Și, bineînțeles, aș interzice vacanțele în afara țării.
Doar pentru cei care postează tâmpenii ca cea de mai sus pe rețelele sociale, explicându-ne ce bine și de succes eram. Și cum produceam noi branduri cool și mișto.
Și așa aș opri nostalgia asta după cât de bine era în comunism, că aveam branduri de succes.
15 comentarii Adaugă comentariu
Se vede că ai uitat vremurile de glorie, tovarășe. Și uite de-asta faci greșeli. Internetul ar trebui ținut deschis doar de la 20:00 la 22:00.
Also „Ceaușescu a avut grijă”. Aham.
Aș pune și hipsterii să meargă doar cu Pegas.
Propaganda asta involuntara apare ciclic, de obicei cand e ceva deranj. Asa cum e acum cu pandemia, cu preturile energiei, etc. Ce rau e acum si ce frumos era cand eram noi tineri.
Ce va place vouă sa fiți Gică contra.. E greu sa recunoști ca au fost și lucruri bune ca na, e mai ușor sa te alături propagandei anti orice din acea perioadă.
Și una peste alta, în afara ca aveți internet, glovo si alte chestii de genul, la baza lucrurile stau fix la fel ca atunci, doar ca unii din bulele lor de intelectuali wannabe, normal ca nu vad asta. Azi e mult mai valabilă ca pe atunci vorba „dacă mie mi-e bine..”
Plecat cand vrei din tara, injurat clasa politică, acces la orice informație
Ioana peste un deceniu, doi va scrie o teză comentariu impresionant despre cât de bine a fost in pandemie.
Unde era, la Braila, Romarta Copiilor, ca nu-mi aduc aminte. Stiu de Romarta aia de la Hristo Botev, dar parca nu era a copiilor.
Dunarea, etajul 1
vezi ca ti-a scapat un mic detaliu poate insignifiant: benzina era cu portia cand si daca apucai sa-ti cumperi portia. nu e ca si cum era ca la Mega magazinul plinn si tu mergeai sa-ti cumperi ce aveai dreptul.
Tot pentru nostalgici, eu consider ca 20 litri de combustibil/luna per familie, e mai mult decat suficient.
mosule, am rezervor de 70 :))
Nu uita sa scoti prezervativele si anticonceptionalele din orice magazin si farmacie
corect, da