Norocul face să fi fost născut și crescut într-un oraș cu tramvai și să înțeleg de mic utilitatea acestui mijloc de transport în comun, fiind obișnuit cu prezența lui lângă mine dintotdeauna.
Pe lângă asta, am prieteni mai documentați ca mine, care știu despre ce vorbesc și care sunt mari ambasadori ai tramvaielor.
Dacă ne uităm în orașele de afară, unde ne plăcea să mergem și să ne inspirăm, vedem că aprope toate au rețea extinsă de tramvai, care uneori funcționează în regim de metrou ușor, sau în alte cazuri funcționează ca tren metropolitan. Pentru că este foarte util orașelor de până în 500.000 de locuitori, chiar și acolo unde nu există metrou. Dublin, de exemplu. Manchester alt exemplu.
Deși la noi se poartă discuția absurdă despre eliminat tramvaiele și înlocuit cu autobuze electrice, tramvaiele sunt cu multe clase peste autobuze, având considerabil mai multe avantaje:
- sunt mult mai rapide, mai ales dacă au linie dedicată sau sunt în regim de metrou ușor
- au capacitate de transport mult mai mare ( vreo 300 de pasageri un tramvai versus vreo 70 un autobuz)
- sunt mult mai rezistente decât autobuzele și au durata de viață mai mare
- au un cost de operare per pasager mai mic de autobuzele.
Singurul dezavantaj în fața autobuzelor este traseul fix, pe care nu-l poți devia.
Dar scopul lor este să asigure coloana vertebrală a transportului unui oraș, iar autobuzele sau troleibuzele să fie complementare acestuia.
Teoria care propune desființarea tramvaielor și înlocuirea lor cu autobuze electrice, pentru fluidizarea traficului, este una falsă, din punctul meu de vedere, pentru că nu faci decât să creezi mai mult spațiu pentru mașini, spațiu care se va umple de mașini!!.
În România, apropo de accidentul de la Iași, problema este cu parcul de tramvaie. Avem pe străzi tramvaie care trebuiau casate în anii 90. Ce aruncă orașele din Vest, în special Viena, aducem noi și le punem pe șine. Este valabil și la Brăila, și la Galați, și la Iași sau la Craiova. La Brăila pe străzi sunt tramvaie care aproape au prins al doilea război mondial, dar nu are cine să facă ceva, primarul de acolo fiind ocupat cu altele.
În București aproape că ți-e frică să te urci într-un tramvai care nu merge pe trasee centrale. În 8 sau în 25. Sau în 47.
Faptul că autorităților nu le-a păsat de întreținerea și dezvoltarea tramvaielor se vede cumva acum și în traficul pe care îl avem, aglomerații, ambuteiaje, pentru că nu au creat niciodată alternativă bună la trafic.
Uitați-vă la clipul ăsta și vedeți doar câte capitale au introdus tramvai în ultimii ani. Doar capitale, nu vorbim și de alte orașe.
Photo by Niamat Ullah on Unsplash
4 comentarii Adaugă comentariu
Am fost recent la Nisa.
Cine statea in mijlocul străzii si se uita la liniile alea perfecte si la tramvaiele ultra moderne care mergeau peste tot si oprea la egalitate de mm cu asfaltul ?
Aveau linie oraseneasca in lusiv intre terminalurile din aeroport !
Ceva fantastic
stiu
Am mers in cateva orase din Franta și in toate tramvaiele aratau foarte bine. Am vazut multe lucruri ce tin de un sistem modern de transport: semafoare cu prioritate, multe parcari de tip park&ride, automate de tichete functionale, afisaj electronic cu timpii estimați de asteptare si viteze foarte bune de rulare. Cel mai mult mi-a plăcut în Strasbourg unde am mers cu tramvaiul până în Kehl(Germania) 🙂
In Iasi modernizeaza majoritatea liniilor de tramvai, e un pas in fata, dar avem in flota tramvaie care circulau in Elvetia sau Austria in anii 70-80. Era un zvon ca vom avea si cateva tramvaie noi, dar inca nu le-am vazut.