Trăim epoca în care suntem cel mai bine conectați, avem oportunități nelimitate de interacțiune și conversație, dar suntem din ce în ce mai singuri, tocmai din cauza! oportunităților de comunicare, culmea.
Și cu toate că avem acces la toată informația din lume, apare din ce în ce mai stringent nevoia să aparținem de un grup cu oameni ca noi. Hateri, geeksi, gameri, redditori, squads, sportivi, indiferent în ce formă de agregare suntem, avem nevoie de validare și de interacțiune cu ceilalți care sunt ca noi.
Și cumva, au înțeles și brandurile lucrul ăsta. Și au început, unele mai devreme, altele mai târziu, să adune oamenii în jurul lor, mai degrabă sub formă de comunități decât de „eu vând – tu cumperi și aia a fost”. Nu toate, nu acum, dar trendul este acolo.
Ryan Holiday a avut o prezentare foarte bună la București despre industria Iron Maiden. Trupa de metal care cântă metale de 46 de ani, și doar metale, fără să plece pe fenta noilor trenduri apărute în toți acești ani. Și cum Iron Maiden reușesc să încarce stadioane, să aducă la un loc mii de oamenii de vârse, culori, naționalități diferite, fără prea mult efort, pentru simplul motiv că a știut să îi adune pe toți în curtea lor. Nu au dance, nu au făcut nimic pop, rap, nu colaborări dubioase, nimic forțat. Doar metal, pentru metaliști. Poate au pierdut niște oportunități pe termen scurt, dar pe termen lung vedem că sunt câștigați.
Dacă vă uitați la posturi de televiune străine, o să vedeți că au apărut din ce în ce mai multe reclame care se încheie așa: go.to amazon.com and check out reviews. Pentru că dacă ai probleme cu părul și vrei să cumperi Alpecin, te interesează să vezi ce opinie au alții care se confruntă cu o părere similară cu a ta. Amazon fiind teritoriu neutru, aduce și o doză de credibilitate și încredere.
Am făcut introducerea asta pentru că mi-a plăcut foarte tare o idee de la noi, de la un brand care teoretic este b2b ( nu poți merge la fabrică la VEKA să iei 4 geamuri) dar care comunică de mulți ani către consumatorul final, doar să-și pună brandul în fața lui, cu orice ocazie avută. Și au avut multe ocazii de interacțiune.
Să ne amintim că au avut o campanie întinsă pe doi ani cu poze #lafereastramea, să ne amintim cum au ieșit cu manifestul că ferestrele Veka nu sunt termopane, sunt VEKA, să ne amintim de calendarul pe 50 de ani, care chiar există la un cetățean român în casă.
Acum vedem o altă oportunitate de activare a clienților și utilizatorilor de brand: Clubul VEKAnilor, acțiune care își propune să adune VEKAnii la un loc și să-i distreze un pic. Găsiți acolo un serial simpatic, există chiar și un quizz cu premii, e un loc de întâlnire bun al celor care au ferestre, nu termopane.
Zicea Mihai Bonca la un moment dat că a dispărut marketingul ăla mișto din peisaj și din cauză că nu se mai fac lucruri și strategii pe termen lung, se acționează pe short-term și ghidat după principiul „hai să ne iasă targetul luna asta”. Ăsta de mai sus eu cred că se încadrază fix la excepția care confirmă regula.
Termen lung, în tihnă, strategie făcută cu dichis, toate ingredientele de care e nevoie pentru ceva care să producă valoare adăugată și să adune oamenii într-o comunitate lipită de brand.
Photo by Sophia H. Gue on Unsplash
”