Când devin bicicliştii antipatici?

Articol din categoria: andreiu, ca la noi

Răspunsul e simplu, când devin idioţi. Şi atunci când se poziţionează singuri şi fără motiv deasupra tuturor doar pentru că ei sunt eco friendly şi se trezesc că au drepturi.

Unul din ele este să blocheze traficul dintr-un oraş precum Bucureşti pentru că na, aşa demonstrează că sunt o forţă şi o voce. Nu înţeleg de ce trebuie să sufăr şi eu alături de ei doar pentru că Oprescu nu vrea să le facă piste. Sau nu poate. Sau vrea dar nu are unde, că e plin de maşini.

O altă chestie care mă deranjează la culme este atitudinea pe care o au faţă de oamenii care sunt pe pistele existente, dar care piste ocupă tot trotuarul. Gen pe cheiul dâmboviţei sau în jurul casei poporului. Ce indignare, ce pufăituri, ce reproşuri am întâlnit în vreo 2 situaţii de nu mi-a venit să cred. Da, atunci când e ditamai spaţiul şi pentru pietoni, ai tot dreptul. Când pista ta ocupă tot spaţiul pe care aş putea să merg şi eu, taci şi acceptă că sunt şi eu acolo.

Un alt motiv pentru care încep să-mi devină antipatici este pentru că apar tot felul de cretinei, care cred că fac bine atunci când nu respectă regulile de circulaţie. Ori nu au vestă, ori nu au lumină seara, ori nu semnalizează cu mâna când schimbă direcţia sau când traversează pe zebră călare pe bicicletă deşi ar trebui să se dea jos de pe ea.

cocalar-pe-doua-roti-540x392

Dar se pare că unii consideră absolut normal să treacă pe roşu la semafor. Dacă îl iei pe capotă, tot tu eşti vinovat, că na, nu i-ai respectat dreptul să ignore regulile.

ariel

Ca să previn orice comentariu inutil ce poate apărea, am mers câțiva ani buni pe biclă, până mi-am lăsat niște sânge pe asfalt din cauza unei neatenții, încă merg pe bicicletă prin oraș ocazional, dar faptul că merg destul de des și cu mașina mă face să pot privi situația obiectiv. Și știu că sunt și o grămadă de șoferi cretini, buni de împușcat, dar nici bicicliștii nu îi ajută să își îndrepte comportamentul.

prima foto via

0 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    1. Politia Romana ar face bine sa porneasca o campanie de informare prin care sa le explice tuturor tampitilor care e statutul lor in trafic. Pentru ca foarte multi biciclisti se cred in basmele lui Ispirescu, ca sunt jumatate om jumatate masina. Si isi dau on/off cand vrea pula lor.
    2. Primariile ar trebui sa ia notite din campania asta de informare si sa construiasca pistele ca atare. Chiar si in Sibiu, unde pistele sunt foarte fain construite, exista cateva anomalii pe care nimeni nu le poate explica, in special in sensurile giratorii.
    3. Io-s pentru parte-n-parte cu soferii. Ei au avantajul caroseriei, biciclistul e mai mobil. Castiga cine-o putea. Sunt vreo doua masini din Sibiu cu un 43 intiparit pe portiera.
    In rest, atitudini de genul asta, copilaresco-hipsteresti are si fiica-mea, dar biata de ea are numai 3 ani jumate. Putin mai putin decat Ariel.

  2. #2 Comentariu nou

    Din punctul meu de vedere Ariel are dreptate cu trecerile de pietoni, trecere pe rosu facuta inteligent de biciclist, analizant mai intai faptul ca nu vine nici o masina si ca timpul necesar nu o sa incurce vreun mijloc de transport sau pieton cand traverseaza.

    Plus ca banuiesc ca argumentul lui ariel face referire la acest articol http://www.portocalamecanica.ro/sa-trecem-sau-sa-nu-trecem-pe-rosu-unde-e-adevarul.html

    • #3 Comentariu nou

      o trecere pe rosu e o incalcare a unei reguli. punct

  3. #4 Comentariu nou

    Florin, nu exista „trecere pe rosu facuta inteligent de biciclist”. Te intreb: daca biciclistul ala e prost gramada, ca n-or fi toti biciclistii einsteini, provoaca un accident. Moare lovit de o masina care vine regulamentar pe verde si ii distruge pe vecie psihicul soferului. Sau, soferul, venit regulamentar pe verde, il evita si intra in pietonii care stau la trecerea de pietoni. Sau intra in stalp, moare si el si ala din dreapta, biciclistul ala cum o sa pledeze in instanta? Onorata instanta, imi cer scuze, n-am trecut pe rosu suficient de inteligent. Serios, am impresia ca voi chiar nu va ganditi care pot fi consecintele la aceasta asa-zisa inteligenta de biciclist.

  4. #5 Comentariu nou

    brylu, te chinui degeaba

  5. #6 Comentariu nou

    Ba, voi sunteti dilii la cap cu trecutul pe rosu. Regula este pentru toata lumea si trebuie sa fie cat mai putin interpretabila. Care o ardeti biciclisti si spuneti ca puteti trece pe rosu fara a risca si fara a incurca traficul, ia explicati voi cum ati face o astfel de regula si pentru biciclistii destepti si pentru aia prosti? Dai test de IQ cand iti cumperi bicicleta? Daca e rosu, stai la rosu, pentru ca oricat de destept si de dibaci esti tu pe doua roti, cand te ia unul pe capota si te tavaleste pe asfalt, sangerezi la fel de rau, fie ca ai dreptate sau nu. Cat despre soferi, unii se bucura cand vad biciclisti in trafic (inclusiv eu), pentru ca aia inseamna o masina mai putin la semafor. Altii, maimutoii, se oftica atunci cand ei raman la rand in coloana iar bicicleta trece mai departe. Daca vreti sa protestati si sa va faceti auziti, nu blocati bulevardele, ca nu faceti decat sa-i enervati taman pe aia care nu pot sa va rezolve problema (soferii adica). Ia sa va strangeti voi toti pedalarii din Bucuresti si sa va parcati bitoaclele in fata primariei si sa cereti piste, sa vedeti cum veti fi bagati in seama. Una e cand va vede Oprescu la televizor si alta e cand va vede sub geamul lui.

  6. #7 Comentariu nou

    Wa wa wa! Fratilor, de ce va mai vreti „participanti la trafic”… daca voi nu respectati regulile de circulatie? Tin sa te contrazic Ariel, faptul ca treci pe rosu si tu consideri ca ala e un drept al biciclistului, te inseli prietene. Probabil tot cand treci pe rosu te va lovi si o masina. Si ghici ce, tie o sa ti se rupa cand boului aluia i se va lua permisul (in cel mai fericit caz) sau va face parnaie pentru ca tu ai trecut pe rosu. Nu cred ca generalizeaza nimeni aiurea nimic. Daca vreti aceleasi drepturi ca ale soferilor, respectati aceleasi reguli, fratilor. Poate o sa te maturizezi la un moment dat, si ai sa iti inveti urmasii sa nu treaca „inteligent” pe rosu. 😉

  7. #8 Comentariu nou

    Cismare, eu pot sa-ti spun cinstit diferentele pe care le-am intalnit de 2 luni in Amsterdam (care este cam in toate topurile „number 1 most bike friendly city in the world” – nu dau linkuri, cine vrea are pe google). Lumea incearca sa mearga cat mai eficient pe bicicleta si desi amenzile sunt usturatoare (incep de la vreo 80euro) lumea trece pe rosu, cand e posibil. Mie personal mi-e destul de frica sa fac asta chiar daca e strada goala, dar e o practica pe care o vezi foarte usor in orice moment al zilei, pe orice strada din oras.

    Pe de alta parte, trecerile de pietoni sunt de obicei langa pista de biciclete, asa ca nu are sens sa mergi pe trecerea de pietoni calare pe bicicleta daca ai frumos pista alaturi. Sunt totusi locuri pe unde pista de biciclete nu coteste cum ai vrea tu sa o faca, motiv pentru care trebuie sa traversezi trecerea de pietoni – si aici intervine problema: sa ma dau jos sau sa nu ma dau jos? Majoritatea nu se dau jos si folosesc trecerea de pietoni, lucru care aparent e destul de normal.

    A se tine cont de faptul ca in cazul unui accident rutier masina care loveste biciclistul e echivalent cu masina care loveste pietonul si datorita acestui fapt te simti foarte safe pe bicicleta.

    Inca o treaba foarte interesanta sunt zonele „rezidentiale” (cu viteza limitata la 30 km/h) unde au acces si masinile si bicicletele (dar fara a avea o pista separata). Mi s-a intamplat de multe ori sa merg intr-o zona rezidentiala pe o strada cu sens unic si sa am o masina in spatele meu si in toate cazurile masina nu a incercat sa ma depaseasca chiar daca mergeam pe partea dreapta cat mai aproape de trotuar (si ipotetic daca isi dorea lucrul asta, putea) si chiar daca viteza mea era clar sub 30km/h. Soferii sunt foarte atenti cu biciclistii (poate si datorita faptului ca nu ai vrea sa lovesti un „pieton”).

    La fel de interesant este ca bicicletele nu trebuie sa respecte sensul unic, majoritatea indicatoarelor de interzis au exceptie la biciclete si mopeduri. Chiar daca esti intr-o situatie din asta si ai o masina in fata de cele mai multe ori masina te va lasa sa treci pentru a evita orice fel de accident.

    Apreciez initiativa celor care incearca sa schimbe Bucurestiul, sa-l faca un oras mai putin aglomerat si mai „eco”, dar din pacate nu cred ca asta se va intampla prea curand. Cu putin noroc poate in urmatorii 10 ani se vor mai schimba din lucruri, dar fara taxe suplimentare pe masini si fara construirea multor piste de biciclete, slabe sanse.

  8. #9 Comentariu nou

    Nu exista „trecut pe rosu inteligent”… Situatia bicliclistilor se poate rezolva simplu la fel cum s-a intamplat in cazul scuterelor. Vrei sa fii participant la trafic? Test de legislatie + amenzi pentru nerespectat regulile. Fac pariu ca in maxim 2 saptamani se muta toti in parcuri si pe trotuare.
    M-am saturat de tot felul de categorii de oameni care se considera mai cu mot decat restul.

  9. #10 Comentariu nou

    Andrei, mă scuzi, dar „apar tot felul de cretinei” – scuză-mă, parcă ne cunoșteam și ne salutam și ne strângeam mâinile. Acum „apar”?

    Phahahahahahaha.

    Da, respectabile Cismar, trec pe roșu și iată, o recunosc, public. Nu doar pe blogul tău, pe vreo 5 bloguri pe ziua de azi. Trec pe roșu pe unde pot și nu încurc pe nimeni. Trec pe barba mea. De cele mai multe ori nu prin intersecții, căci pe acolo vin mașini perpendicular, dar trec peste trecerile de pietoni goale, nu aștept lângă mașini.

    Tu, ca pieton, mereu stai la roșu, așa este? Da, bine, sunt sigur că vezi zice: „da, stau”. Treaba asta-i la fel de adevărată ca: „eu nu mă masturbez” sau „nu sunt virgin” (ambele venind din gura ta, zic).

    Da, e o încălcare a legii, dar tot o fac. Cum și tu, repet, traversezi pe roșu ca pieton sau traversezi prin locuri pe unde n-apare trecere de pietoni.

    De ce o facem cu toții? Căci … e ilegală și imorală… dar o facem. Căci putem și o facem pe barba noastră.

    Asta fac și eu. Trec, pe unde am timp și pot, pe roșu.

    O fac de ani de zile, zilnic, zeci de km, fără să fi lovit sau încurcat pe nimeni până acum. Slavă domnului.

    Stau la foarte multe semafoare roși zilnic. Dar sunt unele peste care, repet, pot trece: și o fac.

    Asta mă face automat: imbecil, idiot, tâmpit?

    Apăi, să-ți fie rușine dacă asta-i concluzia ta. Să-ți fie rușine mai ales pentru că ne cunoaștem. Te-am invitat să ieșim prin oraș cu bicicletele să-ți arăt pe unde trec eu pe roșu. Nu ai făcut decât să scrii textul ăsta în care mă jignești.

    Data viitoare când ne vedem o să vin să te salut, să-ți strâng mâna. Spune-mi, te rog, în față: „Ești un imbecil.”.

    Mulțumesc.

  10. #11 Comentariu nou

    Ariel, sunt sofer, pieton si biciclist. STAU LA ROSU in toate cazurile. Chiar daca e strada goala, chiar daca nu e nici dracu’ acolo, chiar daca stiu sigur ca nu incurc pe nimeni. E o chestie de obisnuinta si pana la urma de prevedere. Hai ca nu fac asta ca sofer, ca-mi ia permisul (daca e sa motivez atentia fata de culoarea semaforului). Ca pieton sau biciclist ma pot strecura, sunt destule cazuri ca nu vine nici dracu’ si am timp sa si fac pasu’ piticului pe trecere, nu doar sa merg in pas vioi. Dar nu trec. Uite asa ca este rosu. Si nu-mi imbogatesc viata cu alea 10 secunde pe care le-am ‘furat’.

  11. #12 Comentariu nou

    Eu am de ceva timp o problema cu biciclistii care cred ca pot sa faca ce vrea p*la lor, pe romaneste, da’ azi chiar m-am enervat citindu-l pe Persilache asta de mai sus. Atata aroganta, zici ca a luat-o la superoferta si a primit si pe deasupra!
    Cum zice nenea emi de mai sus, scoala de biciclisti pe bune + permis pe bune. Si la soferi la fel, nu ca acuma unde cu 100 de iepuroi ai carnetul. Si legile sa fie aplicate! Ai trecut pe rosu, nea pieton/sofer/biciclist/tzambalist/whatever? Amenda, munca in folosul comunitatii, etc.
    Ca nimeni n-a devenit prieten cu civilizatia doar stand pe margine, asta se mai impune si cu forta, ca de vorba buna nu asculta nici moartea.

    Inca o poveste si termin, ca deja ma iau spumele marii: eram la Unirii, asteptam ca prostii (eu si boyfriendul) sa se faca verde pentru pietoni. Sambata seara, taxiuri cat cuprinde. O vaca cu bicicleta, ca nu pot sa-i zic altfel, fosta participanta (probabil, ca era in fusta) la SkirtBike (eveniment care-mi place, recunosc), s-a oprit cu bicla langa noi. Tocmai ma gandeam s-o laud, uite ce frumos sta ea cocotata pe 2 roti, din stanga veneau masini o droaie. Si sta 2 secunde, se uita la masinile care aveau verde si veneau tare, ca deh, sambata seara, bulevard gol… Si incepe sa pedaleze pe rosu. Cu castile in urechi. Cu fusta falfaind, de ma mir ca nu s-a agatat in roata/whatever. Si era s-o calce un nene taximetrist, noroc ca ala a putut sa opreasca la timp. Dar ea tot agale mergea, asa ca ala i-a urat un fin „ba p-a ma-tii!” sau ceva de dulce din sfera aia.
    Si mai comentez ceva si gata, ca am depasit spatiul alocat: de cand stiu sa merg (dar nu merg, ca mi-e frica) pe bicicleta (de vreo 6-7 luni, asa), pot sa numar pe degete biciclistii care se dau jos de pe instrument la trecerea de pietoni. 2. In schimb, aia care merg pe contrasens… Daca eram polidactila, poate-poate puteam sa-i numar.

  12. #13 Comentariu nou

    Civilizatia unui oras, la care face referire multa lume ce s-a perindat in comentariile acestui articol, nu consta in indicatoare si semafoare fie ele „inteligente”. Faptul ca traversezi pe rosu ca pieton cand nu vine nicio masina nu tine de lipsa de civilizatie; tine de rationament. Ma indoiesc ca nu i s-a intamplat niciunuia dintre voi sa conduca noaptea tarziu prin oras si sa stea minute bune singur in fata unui semafor.

    Cui ii place sa stea la rosu? Nimanui! Totusi se sta pentru ca altfel s-ar produce haos nu din cauza aglomeratiilor din intersectii generate de lipsa semafoarelor ci din cauza vitezei MARI pe care o poate prinde o masina intr-un timp foarte scurt.

    In Danemarca, in zonele rezidentiale s-a implementat un program pilot: nu exista indicatoare de niciun fel, nici semafoare. Prioritatea se realizeaza dupa regula urmatoare: intai pietonii, dupa biciclistii iar soferii se inteleg intre ei. Astfel fiecare devine responsabil pentru cei din jur. Asta inseamna comunitate transpusa ulterior in civilizatie. Ghiciti ce? Se circula mai fluent decat inainte.

    Revenind la biciclistii care trec pe rosu. Sansele ca un biciclist sa fie accidentat cand trece pe rosu sunt la fel de mari ca momentul in care politia te va amenda in Bucuresti pentru ca ai parcat de-anboulea pe trotuar. E frustrant sa vezi biciclisti trecand pe rosu dar intr-un oras ideal dedicat oamenilor oare ar mai fi nevoie de semafoare?

    Ca sa iti creezi o parere obiectiva ar trebui sa incerci sa vezi cum e si de partea cealalta. Cati dintre voi au pedalat prin orasul asta? Eu va pot spune ca am sofat.

    Cele bune.

  13. #14 Comentariu nou

    Am crezut ca iti dai cu parerea despre greselile pe care le fac biciclistii in trafic si-am zis „hai, dom’le, sa citesc, sa iau aminte,. ca poate am deranjat pe cineva”. De fapt, e un articol-pretext pentru un soi de atac la persoana nu foarte cavaleresc- ai ceva cu omu’, zi-i, da-i un ghiont… dar nu-l amesteca intr-un rationament de genul „esti biciclist, din punctul meu de vedere esti naspa. Asadar, toti biciclistii sunt naspa”.
    Si-acum despre discutiile iscate.
    (ne)Respectarea regulilor de circulatie. Cand mi-am luat bicicleta, desi sunt sofer de peste 8 ani, am citit Codul Rutier, sa vad si eu care-i treaba cu biciclistii. Ca de, toate regulile alea de acolo s-ar putea sa aiba si un pic de logica. Cunosc si respect legislatia. Biciclistii din anturajul meu respecta legislatia. DAR. Sofer, biciclist sau pieton, fiecare dintre noi mai face cate o acrobatie. Daca exista vreun sofer imaculat si se simte lezat de cuvintele mele, sa ma scuze. Norocul lor-sau nu- soferii fac cele mai multe tampenii. Fiindca au cum. Pe bicicleta nu prea ai cum sa depasesti limita de viteza, sau sa faci slalom printre benzi, sau sa depasesti neregulamentar, sau sa parchezi nasol, sau, sau, sau… ca te cam doare caroseria. Raman trecutul pe rosu, pedalatul pe trecerea de pietoni si mersul pe trotuar. Pietonii au si eu pacatele lor. Sunt multe situatii in care „fentezi” legea fiindca e cea mai buna alternativa pe care o ai. Din pacate orasul nu a tinut pasul cu noi (soferi si/sau biciclisti) si, ca sa putem exista impreuna, trebuie sa fim toleranti. Daca ne aratam coltii unii altora, nu o sa schimbam nimic in bine.
    E pacat ca exista atat de multe atitudini distructive si atat de multi oameni care gandesc in stereotipii si pun etichete gratuite. Pacat.
    Cat despre Ariel, stiu ca e unul dintre oamenii care chiar fac ceva pentru schimbare in bine, nu doar stat pe margine si dat cu parerea. Asa ca, personal, i-am ascultat spovedania trecutului pe rosu si i-am iertat pacatul.

Adaugă reply - brylu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.