Acest articol nu este despre arătat cu degetul spre cineva, este despre cum, uneori, e recomandat măcar să avem decența de a sta în banca noastră și a nu spune nimic. Pentru că niște muște sunt pe caciulă, chiar dacă ne facem că nu le vedem.
Avem două vești mai puțin vesele, dispare DoR ( decât o revistă) și se închide Asteroidul B612
Bănuiesc că știți deja, sau vă imaginați, că lipsa banilor sunt cauzele pentru ambele dispariții.
Cumva, nouă, la nivel de familie, ne pare rău pentru ambele dispariții.
La DoR am avut abonament apoi am cumpărat numerele cum apăreau, știu oameni care scriu acolo și o fac senzațional, era o oază de altfel de content, pe care să-l consumi în tihnă, în liniște și care îți lăsa ceva în cap după ce terminai de citit.
Este o pierdere, din păcate.
Asteroidul este (încă 3 săptămâni) o librărie foarte simpatică, din Cotroceni, destinată copiilor, de orice vârstă, unde am găsit cărțile cu Apolodor, unde mai intrăm ocazional, fiind aproape de atelierul Maruan. O oază de magie și poveste. Pe lângă librărie, aveau loc acolo tot felul de evenimente drăguțe pentru copii. Apropo, au perioadă de destocare, livrare gratuită oriunde în țară, puteți comanda cu încredere ce mai găsiți.
Nu comentez situațiile, nici deciziile de business, nu e treaba mea să fac asta și nici nu sunt calificat în vreun fel pentru astfel de demers.
Dar, ce pot să fac, este să fiu profund dezgustat de ipocrizia „oamenilor din industrie” care acum se declară dezamăgiți, triști, supărați, afectați că dispare cultura, că mor publicațiile care aveau content bun, curat, curatoriat, deștept sau o librărie cool pentru copii, doar pentru copii, cu o colecție curatoriată, aranjată, muncită. Și care dau emoji-uri de „care” și lasă comentarii pline de miez.
Tot circul de mai sus este făcut în social media să vadă lumea cât de implicați și profunzi suntem, în timp de gestionăm bugete de sute de mii de euro pe an pe care îi alocăm către influencerii cu milioane de urmăritori.
Ce contează că sunt analfabeți, în proporție covârșitoare, sau că se deschiloțează pentru 10k de like-uri? Sau, cum spune Cristina Bazavan, mai elegantă decât mine, bugete aruncate către unul care „face dansuri ca o multime de alti “dansatori” anonimi, sau care face playback pe replici celebre si amuzante pe care mai fac playback inca 1000 de nimeni in drum amuzandu-se. Dar de la acestia, privitorul nu primeste decat relaxare si spalarea creierului oricum obosit.”
E relevant! Nu contează dacă e pă brend sau nu, are mulți urmăritori, trebuie să fim acolo.
Dacă trebuie să fii acolo, atunci nu ai ce căuta aici, cu noi, ăștia care mai citeam DoR, dar suntem prea puțini ca să-l ținem în viață.
Dacă trebuie să fii la un youtuber care are audiență de 3 milioane de copii de 12 ani ( da Johnuțule, tu) nu ai ce căuta la priveghiul unei librării, unde mai intră, din păcate insuficienți, niște părinți care vor să pună și niște cărți copiiilor în față, între 2 reelsuri și 4 challenguri.
Pot înțelege nevoile brandurilor de „a fi acolo”, că nu sunt complet rupt de realitate, dar cred că poate a sosit timpul să mai tragă și brandurile audiența acolo unde ar vrea să fie, să se mai schimbe un pic sensul și direcția de mers.
Până atunci, dacă știi că ai băgat mulți, foarte mulți bani în „creatori de conținut” și citeai DoR pentru că aveai abonament la Bookster, plătit de companie, poate ar fi cazul să nu fii nici dezamăgit, nici revoltat, nici intrigat că dispare. Și nici „care-ul” tău nu ajuta cu nimic.
5 comentarii Adaugă comentariu
Subscriu. Nu știu cine mai plânge moartea DoR prin online, dar citeam de dimineață postarea unuia care mărturisea că a mai răsfoit revista din când în când, prin librărie, și că era faină. Iar eu, cu muntele de DoR în bibliotecă, mă gândeam să-l întreb pe un ton ironic dacă a și dat bani pe lectura aia minunată vreodată… Dar mi-am șters comentariu. Pentru că noi, abonații, am aflat pe mail motivele acestui sfârșit și ne bucurăm că am făcut parte din comunitate. O poveste atât de frumoasă nu merită nici măcar o secundă de circ cu toate bocitoarele (sau bocitorii…) care vor să facă senzațională pierderea unei publicații pe care n-au apreciat-o vreodată cu adevărat. Un lucru mi-e clar totuși, zilele astea: să deschid mai puțin facebook-ul și mai mult dor.ro. Cine știe ce am ratat pe acolo 🙂
Acum 20 de ani lucram intr-un post de radio „adult contemporary”, unde se difuza muzica mai mult decat decenta. Erau innebuniti ascultatorii, faceam emisiuni ca pe vremea pe cand se asculta Europa Libera, prezentari de albume etc. Am fost 7 ani pe post, am invatat muzica, am cunoscut muzicieni etc. Toata lumea era incantata ca avem ceva decent, ca, vai mie, ce muzica se poate asculta totusi la radio, nu doar rahaturi.
Cand era insa vorba de bugete de publicitate, ascultatorii cu dare de mana, recunosteau ca baga totusi bani in Radio 21 si Kiss FM. Ca deh, acolo au ROI mai serios. Mai aruncau catre noi niste bani, dar, desi erau cu postul nostru de radio in nas 24/7, banii ii dadeau dincolo. Asa ca, dupa 7 ani, postul s-a inchis, toata lumea bocea ca vai, numa’ muzica proasta este.
Am inghitit si eu ani buni povestea asta, ca deh, nu e bani pentru cultura.
Ascult acum Q104.3, unul dintre cele mai puternice posturi de radio (ca si bugete si muzica). Classic rock. Invitati de genul Joan Jett, Billy Joel etc. Organizat de concerte, turnee etc. Cum dracu’ se poate ca in 2022, cand stim si noi ca trendul in muzica nu e ca in 1970, totusi un post de radio din asta mai retrograd sa nu falimenteze? Poate pentru ca s-a inteles ca trebuie sa si punem banii la bataie, nu doar sa ne lamentam?
Ma scuzatz, da ce rebate platesc dor si libraria de copii?
Bun venit in „capitalism”!
Am spus/spun/voi spune pana cand o sa incetez sa respir doua chestii: UNU – societatea in care accesul la invatamant (cultura incusa aici) / Servicii de sanatate sunt conditionate de bani, e o societate CONDAMNATA si DOI – un sistem care masoara lucrurile DOAR (in primul rand) in bani este FALIMENTAR.
Nota – nu incepeti cu dar mvai, ca fara bani nu se poate, ca banii sunt „sangele” economiei si bla-bla-bla … a se scuti cu analfabetismul functional, ca stiu si eu cum functioneaza economia.
Ca prioritate as pune pe lista dupa cele doua de mai sus si SPORTUL (si nu ma refer la cel de performanta ci la ala „de masa”) – are si o componenta educationala solida si oamenii care fac sport au mai putina nevoie de servicii medicale pe termen lung.
Exemplele de mai sus sunt PERFECTE pentru ce am scris – „hatz” face „succesuri” si incaseaza zeci/sute de mii de Euro, in timp ce o librarie pentru copii NU face sau nu suficient cat sa-si plateasca chiria si lumina. Sunt suficient de multe studii de psihologie care demonstreaza ca lumea nu face acte de caritate si nu se implica in proiecte din care nu ies bani asa, doar din bunatatea inimii si dezinteresat. O sa sune cinic dar e cat-se-poate de real: lumea se implica in „chestii” ca sa-si mangaie propriul orgoliu. Ca sa „ma vada lumea ce implicat sunt eu” … aia e!. Cine te vede sau pe cine intereseaza daca defilezi cu o cauza nobila, gen o librarie sau o revista … in timp ce daca iti pui pe FB o poza de la o „activare” cu „hatz”, cate like-uri iei?
Am prieteni care au bunsiness-uri in zona asta de educatie/cultura. Toti o fac din pasiune, in principal, Si, pentru ca acei clienti interesati cu adevarat de „produsele” astea NU SUNT MILIONARI, ei crapa de grija facturilor si salariilor de la o luna la alta. Majoritatea sunt fortati sa mai aiba inca un alt bunsiness pe langa, ca sa acopere daca e cazul gaurile financiare de pe partea „nobila” care nu face ROI dar da „frumos” pe FB/Insta si mai situ eu unde.
Toate natiile alea de „ne curg balele” cand ne uitam catre ele si nivelul de civilizatie atins – scandinavii, Austria, Germania (nu total dar intr-o mare masura) – au o chestie in comun, sunt orientate politic/administrativ in zona centru-stanga.
De ce asa, simplu, viitorul poate fi unul de buna calitate DOAR daca statul se implica 100% si PE BUNE (cu strategii, politici, subventii, etc) in a garanta accesul gratuit la lucruri precum sportul, educatia si sanatatea, plus servicii si un mediu de buna calitate in zonele astea.