Partea întâi. Revenirea clickbait-ului
De ceva vreme, îmi este feed-ul bombardat cu știri bombastice, în principal despre Robert Turcescu, care a pățit sau a făcut diverse. Titlurile de știri devin din ce în ce mai agresive pe măsură ce refuzi mai mult timp să dai click pe ele.
Și pentru că nu a învățat nimeni nimic din scandalul Cambridge Analytica, m-am sacrificat și am intrat în joc.
Am copiat linkul, l-am tras într-o instanță privată și am dat click pe reclamă, să vedem ce nu a știut săracul Robert, dacă până și Denise Rifai a distribuit, trebuie să fie ceva extrem de important.
Doar că nu vorbim de acea Denise Rifai ci de o pagină fake, ușor de identificat pentru cineva cu experiență, foarte greu, însă, pentru cineva fără experiență, fără background în tenebrele internetului și social media.
Cum ar fi părinții noștri, dar asta vom dezvolta mai târziu.
Saga postărilor agresive a continuat, au tot apărut și tot apar, degeaba le dau report, ele sunt tot acolo.
Dar am fost curios să vedem de ce sunt eu targetat cu astfel de reclame, agenda politică nefiind parte din zona mea de content, eu iau sancțiuni de la Zuck pentru chestii cu mult mai banale, așa că politică nu facem pe facebook.
Și am cerut să văd de ce văd eu reclama, am accesat opțiunea din postare.
Aparent, pentru că m-am uitat la chestii pentru casă și am peste 25 de ani, sunt eligibil să văd ce face dl Turcescu. Cam wide targetarea, dar probabil știu ei mai bine ce fac.
Finalul primei părți. În loc de concluzie.
Veți spune că e ușor jenant și că nu ia nimeni în serios astfel de reclame de pe facebook, dar o faceți la umbra unei experiențe digitale pe care v-ați creat-o în timp, cu exercițiu și trial and error. Părinții și bunicii noștri sunt cu mult mai puțin antrenați și agili din punct de vedere digital și vor fi atrași în capcana clickbait-ului mult mai ușor.
Cumva, modelul „dacă e la televizor, e adevărat” se mută pe internet și părinților noștri le va fi aproape imposibil să facă diferența dintre kanald.ro și news-buzz-whatever.net.
Când vorbiți cu ei, explicați-le în 10 cuvinte cum stă treaba și, dacă tot dau click, măcar să le contraverifice cu alte platforme verificate. Hotnews, digi24, adevarul, republica, press-one. Ajutați-i, puneți-le bookmarks, iconuri pe ecrane, doar de contra verificare a ceea ce citesc.
Ca să nu vă certați, după alegeri, că au votat împotriva voinței voastre.
Partea a doua. Hai să-ți zic cum te îmbogățești rapid.
Cu cât mai sărac un popor, cu atât mai vulnerabil în fața mirajului unor bani ușor de obținut. Și-ar da chiar și datele personale, CNP-ul, datele cardului, uită de orice normă de GDPR (presupunem că le-ar ști toată lumea).
Mai ales când Andreea Esca îți spune că poți câștiga 9500 de lei pe lună, fără să faci aproape nimic, nu te duci și te înscrii? Ba te duci, că Hidroelectrica a tot fost un subiect sexy în ultima vreme ( facturi mici, listare pe bursă), pare să garanteze performanța și fiind alături de Andreea Esca, sigur nu are ce să fie rău.
Păi să ne uităm la linkuri.
Cine nu a visat să fie acționar la bursă?
După ce dai click ajungi într-un landing page cel puțin la fel de dubios, care promite marea cu sarea, trebuie doar să dai câteva date personale.
De aici încolo e simplu, ți-au luat datele personale și le vor folosi cu dibăcie la un moment dat. După ce completezi datele, ajungi într-un fel de platformă de investiții unde ești întâmpinat cu un mesaj care conține numele unui domn și contul bancar al dumnealui, în cazul în care vreți să-i faceți o donație.
Oricum, odată ce ai ajuns aici, datele tale au zburat de mult către cei interesați de ele. Intuiția mea este că sunt mai mulți cei care sunt interesați de ele, pe lângă consultanții politici de 2024.
De aici încolo poți doar să-ți dai măsura inocenței și să transferi bani, în speranța că vei lua cei 9500 de lei pe lună de la hidroelectrica.
Final. Recap și concluzii.
- Deși, după scandalul Cambridge Analytica din 2018, facebook a zis că va înăspri măsurile de securitate și va combate fakenews-ul și reclamele mincinoase, ele încă persistă în voie și belșug pe platformele meta.
- Deși pare ridicol, să ne amintim că 95% din reclamele de tipul ăsta nu ni ne adresează nouă, ci celor mai puțin obișnuiți cu mediul digital.
- Petreceți 5 minute și vorbiți cu părinții voștri despre fakenews, atât pe TV cât și pe internet.
- Raportați cât de mult puteți, când puteți, când le vedeți.
- Să fiți pregătiți pentru un an cu 4 rânduri de alegeri, o să fie aglomerație mare în platforme, vor crește costuri, vor avea de suferit rezultatele campaniilor, se va sta la coadă pentru locuri libere de advertising.
2 comentarii Adaugă comentariu
si uite asa ne dam seama ca traim intr-o manipulare in masa unde oamenii de rand sunt dusi de nas cu tot ce se abereaza pe la tv sau pe social media..