Întoarcerea comunicării digitale acasă

Articol din categoria: andreiu

A fost știrea săptămânii trecute. Ceva merge prost la Meta, nu mai încasează suficient de mulți bani și vor să schimbe modelul de business. Poate că o parte din vină o are și Apple care a tăiat accesul la tracking cu ceva timp în urmă, poate e și vina Meta pentru că a avut focus pe orice altceva mai puțin pe retenție și suport. Și aici mă uit spre metaverse, marele proiect energofag al lui Zuckerberg care până acum nu a arătat nimic.

Revenind, Meta acum vrea să încheie capitolul în care accesul era gratuit și începe să taxeze utilizatorii pentru extra beneficii: blue badge, increased visibility, priority for suport. Și probabil altele care vor veni. 12$ sau 14$ dolari pe lună vor trebui să plătească cei care își doresc prioritate la îmbarcare pe facebook sau pe instagram. Dublu dacă le doresc pe amândouă.

E clar că o parte din utilizatori vor pleca. Se vor duce pe alte platforme unde nu vor trebui să plătească și care încă pun accent pe utilizatori, pe conținut, unde reachul este mare și engagementul încurajat. Salutare, TikTok, despre tine vorbim!

Cred că mai era și Clubhouse în discuție, dar pentru oamenii suficient de inteligenți și bogați.

Ce va urma?

Pentru utilizatori

Aici destul de simplu. Se vor duce unde sunt ceilalți. În proporție foarte mare, lumea folosește rețelele sociale pentru entertainment și gossip. Să se distreze și să vadă ce au făcut prietenii, vecinii, colegul de muncă narcisist și altele. Prea puțini intră să caute lucruri deep și meaningful. Valabil inclusiv pentru Linkedin, doar că acolo este mult mai bine cosmetizat.

Au dispărut și alte platforme, va dispărea și facebook și vom vedea ce va veni după tiktok. Aș încerca un pariu pe AR, dar timpul ne va răspunde.

Pentru companii

Aici e un pic mai complicată problema, mai ales pentru cei care au ignorat cu prisosință dezvoltarea de asset-uri proprii, nu au investit deloc în own platforms și acum se vor trezi că le dispare piața.

Semnale de alarmă au tot fost. Cu fiecare minut de downtime a ecosistemului Meta vedeam cum crește gradul de anxietate al celor despre care vorbeam mai sus. Instagram and facebook down: not a business anymore, not an influencer any more. Nothing else matters.

De asemenea, este de așteptat ca publicitatea în Meta să devină foarte scumpă, utilizatorii premium fiind cei verificați, curați, autentici și va trebui să plătești mult mai mult pentru a-i atinge versus restul anonimilor de pe internet. O să fie interesant de urmărit evoluția audiențelor lookalike.

Ce e de făcut?

  • Să începem să folosim platformele externe ca pe surse de comunicare și generare de trafic, nu ca pe o componentă de core business.
  • Să mutăm din bugetele uriașe alocate platformelor mari, unde nu deținem controlul aproape deloc, către platforme locale ( salut publisherii locali) unde putem personaliza, seta obiective și optimiza mai bine și rapid.
  • Să începem să ne construim comunitățile în platforme pe care le deținem noi, pe care le putem analiza, segmenta, interpreta și activa după algoritmi deciși de noi, nu de un terț.
  • Să începem să discutăm mai mult, mai personalizat și mai direct cu utilizatorii/clienții noștri.
  • Să nu ne mai fie frică de soluții de CRM, de marketing automation sau de comunicare integrată. Pot oferi rezultate surprinzător de bune, dacă sunt folosite corespunzător și abordează clienții într-un mod cât mai nativ.
    În anii petrecuți în zona de CRM și Automation am realizat că poți obține conversii mult mai bune din campanii personalizate decât îți oferă social media în acest moment. Vorbești cu oameni care au afinitate, care au interes declarat și al căror LTV este cu mult mai mare decât al unor „one time shoppers” aduși cu un cost considerabil mai mare pe site. Trebuie doar întreținută relația cu ei și costurile de achiziție dispar.
  • Să ne întoarcem acasă. Să fim cool la noi în curte. Să dezvoltăm asset-uri bune și conținut relevant. Să nu mai mergem pe Stadionul Național cu portavocea, sperând că vom aduce niște oameni la noi la magazin ci să mergem întâi prin cartier, pe la terenurile de sport și să vorbim direct cu oamenii din comunitatea noastră.
    Și ei vor spune altora și vor veni și ei, dacă suntem suficient de transparenți, onești și relevanți pentru ei.
  • Testare, încercare, experimentare. Trial and error. Una din greșelile capitale este să ne culcăm pe o ureche că am găsit varianta câștigătoare. Nu există pe termen lung O singură variantă câștigătoare în digital. Ele funcționează în mix.

E suficient de devreme încât să putem anticipa schimbările pe care trebuie să le facem și suficient de târziu pentru o gândire de tipul „hai să mai așteptăm puțin, să vedem ce urmează”.

5 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    S-a ajuns aici pentru că atât oamenii de rând, cât și companiile s-au mutat cu totul pe Facebook/Instagram, fără să se gândească ce vor face dacă se împute treaba. Cred că oamenii nu se vor muta prin alte părți, am cunoștințe care au 4 sau 5 conturi, poate pentru că au uitat parola. Să sperăm că nu va apare o nouă modă de a crea un cont fantomă, copie a unuia aparținând unei persoane reale pentru a-i cere bani să rămână doar originalul. Poate acum oamenii își vor da seama că Facebook nu este gratis. Ce mă supără pe mine este că nici dacă plătești nu ai siguranța contului sau că informațiile tale sunt protejate. Poate acum e cazul să se investească masiv într-o rețea socială cum e Mastodon. Ar putea fi un agregator perfect pentru bloguri la nivel internațional.

    Era o vreme acum vreo mai mulți ani când blogurile erau extrem de vizitate și de utilizate. Se făceau topuri, lumea comenta des și uneori foarte interesant. Așa se întâmplă atunci când îți pui sacii într-un singur car. Carul o poate lua la vale și poate să cadă în mare.

  2. #2 Comentariu nou

    Cei mai batrani pe interneti avem deja modelul HI5 si Myspace, ca era isterie pe ele acum niste ani buni. Si lumea nu investea intr-un site, ca e scump, dom’le, stateau ciotca pe astea 2. Cand au disparut, a fost jale. S-a crezut ca Facebook e nemuritor, nu este. Si se investesc sume isteric de mari pe „influencing”, cand pe banii aia pui la punct un site decent, un newsletter de bun simt si iti tii publicul la tine pe site. Da, promovezi si pe FB, dar discutia principala o tii la tine in gradina.

  3. #3 Comentariu nou

    daca se mai farmiteaza un pic din monopolul fb nu e deloc rau!

  4. #4 Comentariu nou

    Foarte interesant.Personal chiar consider că digitalizarea are efecte benefice pentru că e deja prea multă hârțogăraie ,și prea mulți angajați care taie frunză la câini.Plus de asta dispar vechile dosare cu acte care toacă nervii atâtor oameni.

  5. #5 Comentariu nou

    intotdeauna digitalizarea a fost un lucru bun pentru oameni.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

[instagram-feed feed=1]