Lângă grădinița copilului este o biserică. Nici o legătură cu gradinița, dar e important ca localizare.
Dimineață după ce lăsasem copilul la grădiniță și mă îndreptam mergând prin deplasare înainte, în dreptul bisericii, mă depășește o doamnă cu un Qashqai, care în timp ce mă depășea, bătea niște cruci mari, pline de pioșenie.
Nu e interzisă depășirea în zona aia, nici o problemă atunci.
Dar, drumurile noastre s-au suprapus până la Sfânta Vineri (!). În tot acest parcurs, dna cu Qashqai a făcut următoarele în trafic:
– nu a dat prioritate unor pietoni care erau pe zebră
– a forțat trecerea de pe Bibescu Vodă pe Cantemir pe contrasens
– a trecut pe roșu la intersecția Coposu cu Moșilor și s-a dus în dreapta, spre Mircea Vodă.
Și mă întrebam cum funcționează crucile alea date în fața bisericilor ( mă gândesc că nu doar acolo se închină cu mare spor), dacă după ce ai trecut de biserică te apuci de făcut numai nefăcute. Probabil le-a dat și niște cristoși ălora de pe zebră, probabil mai ocărăște și pe alții în trafic.
Cum funcționează? Dă doamne să scap și azi nepedepsită pentru păcatele mele? Știu că le fac, dar aruncă și matale un ochi să nu fie vreun Godină în calea mea? Sau să nu sară întru sacrificiu vreun pieton mai hotărât?
Exact la fel ca babele care se duc la biserică și când vin acasă le bârfesc pe celelalte babe, cum s-au îmbrăcat, ce au pus în coș, cum au ornat coliva.
Chestii d-astea, pioase.
3 comentarii Adaugă comentariu
Dacă media IQ-ului e pe la 100, înseamnă că sunt și peste, și și sub.
Eu încerc să explic lucrurile care se pot explica prin nepricepere, prin asta, nu prin rea-voință.
https://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor
Mă aștept ca raționamentul să fie în următorii parametri:
1. Nu e nimic rău să mă închin;
2. Economisesc câteva secunde dacă încalc legea.
La punctul 2 conflictul nu e doar cu morala, ci și cu siguranța persoanei/mașinii (pe de o parte) și cu libertatea (în caz că face accident grav; pe de altă parte).
Dacă o persoană exprimă, intern, în termeni pozitivi afirmațiile (E OK să mă închin, E OK să o iau pe scurtătură), cresc șansele ca ea nici să nu se întrebe dacă ar putea fi un conflict între cele 2.
În afară de asta, intervine și automatismul – să treci pe roșu frecvent, să te închini frecvent. La un moment dat, nu te mai întrebi ce fel de model ești pentru alții în cele 2 ipostaze.
Mi-a mai venit o idee. 🙂
E pur și simplu mai simplu să faci o acțiune fără să te gândești la complicații.
„Îmi fac cruce, e ceva simplu, banal, dar asta nu înseamnă că îmi asum lucruri mai grele”.
Când e vorba de prioritizat între acțiuni și de analizat conflicte – asta e mai greu.
Cruce – ușor. Acțiuni dificile – greu. Fac cruce, nu iau decizii grele.
CREDINTA e cu totul altceva, comportamenul de genul asta nu e credinta, e un fel de primitivism sau alta mizerie.
Situatia descrisa in articol „functioneaza” la fel ca la hotii care pleca la furat cu „Doamne ajuta …. sa nu ma prinda!”. Adica …. NU functioneaza, e doar in mintea bizonului prost si needucat.
Astazi, nici la romanii si nici la alte natii nu se (poate) pune problema SUNT/NU SUNT credincios. Asta ar presupune ceva EDUCATIE si timp petrecut pe subiectul aflat in discutie. Ceea ce … sa fim seriosi!
Asa ca eu am convingerea ca majoritatea nu inteleg deloc subiectul si deci aia 80-90% din sondajele din RO care se dau „credinciosi”/practicanti sunt in marea lor majoritate doar prosti si mimetici. La fel functioneaza si cu majoritatea alora de se dau „atei” / „agnostici”, tot prostie si/sau mimetism, doar ca invers.
De-asta ma iau spumele maxim cand aud (alt gen de) analfabeti functional care o dau pe-asta cu „habotnicii” si explica tot ce merge rau in RO cu idiotenii de genul „biserica tampeste”. Nu, nici bisercia ca si organizatie si nici vreun popa mai idiot nu poate sa te faca mai tampit sau mai ticalos decat esti „turnat” din fabrica/de acasa.
Ca in orice alt domeniu, daca ai noroc sa te intalnesti cu omul potrivit si sa afli lucruri noi ai o sansa sa devi mai „bun”, dar mai „rau” niciodata.