Astazi, in cadrul conferintei BrandRo, a fost dat publicitatii topul celor mai puternice 50 de branduri pur romanesti, top alcatuit de Revista Biz in parteneriat cu Unlock.
Studiul a fost efectuat pe un esantion de aproximativ 1200 de oameni, iar principalii vectori de masurare au fost performanta brandului indicata de intensitatea preferintei consumatorilor pentru respectivul brand si implicarea emotionala determinata prin masurarea gradului de asociere cu o serie de atribute derivate din faza calitativa. Sau mai pe scurt, subiectii fost pusi sa aleaga cel mai bun dintre mai multe produse similare si sa numeasca un brand care le satisface pe deplin nevoile.
In top 10 cele mai puternice branduri avem urmatoarele:
1. Borsec
2. Poiana
3. Kandia
4. Gerovital
5. Dorna
6. BCR
7.LaDorna
8. Dacia
9. Plafar
10. Timisoareana
Borsec se mentine in frunte si anul acesta, fiind declarat al doilea an consecutiv cel mai puternic brand romanesc. Nu stiu cat este branding, cat este obisnuinta a consumatorului, insa trebuie felicitati pentru performanta.
Conferinta de anuntare a topului nu a fost una lipsita de controverse, indignare si constestatii. Unii au contestat locul ocupat de Dacia, prea mic din punctul lor de vedere, sau locul mult prea inalt ocupat de branduri cum ar fi Kandia sau Gerovital. Explicatia ar fi una simpla.
Daca analizam cu atentie primele 10 locuri, 7 branduri sunt din industria de FMCG, adica bunuri de larg consum, deci bunuri pe care consumatorii le cumpara cu o frecventa infinit mai mare decat cea cu care isi cumpara o masina. Spre exemplu si eu mi-as fi dorit sa vad in top 50 Braiconf, care din punctul meu de vedere face cele mai bune camasi pe care le poti gasi in Romania la momentul actual. Dar la fel, nu ne cumparam in fiecare zi camasi, astfel incat nu consideram ca Braiconf ar fi un brand puternic, desi suntem convinsi de asta.
Trecand peste partea vocilor ridicate, este de apreciat ca inca avem branduri pur romanesti, inca avem oameni care sa isi doreasca sa faca performanta si sa concureze cu branduri internationale, care vin cu know-how mult mai dezvoltat. Trebuie sa ne inclinam in fata managerilor care s-au incapatanat sa nu abandoneze lupta si sa se ia la tranta cu criza financiara. Si uite ca au reusit sa ramana in picioare.
Este laudabil ca avem situatii in care brandurile romanesti sunt atat de competitive incat nu se poate face departajare intre ele. Despre ce branduri vorbesc, va las sa descoperiti in carte.
0 comentarii Adaugă comentariu
…dar în fiecare zi ne cumpărăm un produs Gerovital sau BCR.
Un „top al brandurilor puternice”, aşa cum se vrea ăsta, este conceput greşit dacă principalul criteriu este „frecvenţa de consum”.
Dacă ar fi aşa, Apple n-ar apuca să prindă niciun top. Că nu-ţi iei în fiecare zi MacBook 🙂
sa nu comparam notorietatea Apple cu Dacia, da?
În România, Dacia are o notorietate mult mai mare decât Apple. 🙂
În ceea ce privelte comparaţia în general, expresia „nu se compară” nu exclude comparaţia. Doar că un element e mult mai mica, mare, slab, gras, cunoscut, etc. decât celălalt. În asta constă comparaţia în sine, de altfel. 🙂