Testele de interviu. Copyright-ul cui?

Articol din categoria: mișto

Observ din ce în ce mai des că la interviurile de angajare se dă un test. Pe online şi comunicare se dau de obicei brief-uri de campanie, cu buget alocat sau nu şi candidatul trebuie să elaboreze un plan de bătaie, cap-coadă, prin care să arate cum ar acţiona el şi cum ar face business-ul să meargă mai bine. Chiar azi am văzut o întrebare de genul ăsta pentru un job liber la Allegro.

Bun, în momentul în care un candidat ajunge să fie etichetat drept eligibil, se presupune că are ceva experienţă în spate care să îl recomande, a făcut campanii, a gândit ceva strategii şi poate a avut şi rezultate cu ele.  Poate că nu s-ar impune mereu testul de care vorbim.

Exemplul dat mai sus este unul simplu. Am întâlnit altele mult mai complexe şi mai complicate. Eventual cu estimări de reach, penetrare, sau awarness câştigat. Eventual pe un an de zile, ca să fie treaba treabă, de a muncit o persoană la el până i-a venit acru.

Întrebarea pe care mi-o pun este următoarea: să spunem că un candidat la job prezină strategia, o face complet şi dintr-un motiv sau altul nu este angajat. Planul de campanie râmâne la companie. Dacă peste un timp, să spunem 3 luni, campania ajunge să fie implementată şi are succes, cine şi-o atribuie? Normal că firma, nu? Deşi conceptul a fost gândit de o persoană refuzată anterior.

Asta e o problemă asemănătoare celei cu internship-urile, despre companii care îşi pot face treaba şi câştiga bani de pe urma unor oameni care într-un final nu se aleg cu nimic. Sau poate sunt doar eu negativist şi iau în calcul întotdeauna „worst case scenario”.

0 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Asta-mi aminteste de un amic graphic designer. Avea 2 ani lucrati la LONDRA, in domeniu, si o „agentie” din Ro i-a cerut sa de-a un test, o proba de lucru

  2. #2 Comentariu nou

    P.S. mi se pare ok sa dai test cuiva care are 1 an experienta. Dar cand tu ceri minimum 2 ani experienta, plm.

  3. #4 Comentariu nou

    Sunt in asentiment cu tine in ceea ce priveste subiectul. Am patit si eu la un moment dat, cand am fost la un interviu, sa fac planul companiei pe 6 luni iar apoi sa mi se refuze angajarea deoarece „nu m-au simtit ca fiind in spiritul companiei”…
    Am urmarit activitatea companiei ulterior, iar ideile furnizate de mine au fost partial implementate. Frustrant dar am trecut peste.

    In ceea ce priveste internship-urile, sunt multe companii care stipuleaza ca dreptul de copyright asupra ideilor generate de interni/angajati, care utilizeaza informatiile si bunurile companiei, apartine companiei in totalitate. Seems legit, gandindu-te ca fara resursele puse la dispozitie de companie (info, bunuri, expunere etc.) sansele angajatilor/internilor de a dezvolta planul/proiectul sunt considerabil mai mici.
    Zic si eu… 🙂

  4. #5 Comentariu nou

    campanie = consultanta = bani, nu le dai solutii pentru business-ul lor la interviu sau ii pui sa semneze ceva inainte. stiu ca piata e cum e, joburi putine, doritori multi. dar nu e ok sa profiti de oameni. niciodata n’a fost, niciodata n’o sa fie

  5. #6 Comentariu nou

    Am întâmpinat și eu această situație enervantă. Sunt traducător autorizat de Ministerul Justiției ca urmare a unui examen dat și luat cu notă mare (unde se dau texte grele de filozofia dreptului, legi, etc.). Iar când mă duc la interviu, sunt rugată în mod invariabil să fac o traducere de genul mama are mere, tata are pere. E frustrant că trebuie să îmi pierd o oră din viață pentru o traducere de clasa I, dar deh… sistemul…

  6. #8 Comentariu nou

    Am dat și eu un astfel de „test” la o agenție și am fost anunțat din start că voi fi remunerat corespunzător dacă respectiva campanie va fi pusă în practică, chiar dacă nu mă vor angaja. 😀

  7. #10 Comentariu nou

    Am patit eu asta acum ceva vreme … nu e placut sa vezi cum se implementeaza ceea ce ai propus.

  8. #11 Comentariu nou

    O solutie ar fi, ca, inainte sa te apuci de ”strategie”, sa ceri potentialului angajator un ”brief” (ca sa faci treaba bine, normal, nu?) gen: situatia curenta a companiei/brandului, problemele intampinate, obiectivele de dezvoltare, directiile strategice, descrierea relatiei cu categoriile de stakeholderi, rezultatele asteptate, bugetul alocat, resursele interne disponbile etc.
    Ia sa vedem, ce ti se mai cere acum?

  9. #12 Comentariu nou

    E ok sa fie si un test pt. ca experienta pe foaie poate sa insemne mai mult sau mai putin. Testul trebuie sa se incadreze intr-un timp si aiba niste intrebari cheie pe care sa le poti termina in 1h-2h.

    Nu ma pricep, dar ma gandeam ca un intreg plan de campanie dureaza mai mult decat ai avea timp sa faci intr-o ora, doua, la un interviu.

    • #13 Comentariu nou

      e vorba de teste care se dau cu DL o saptamana, chiar mai mult!

  10. #14 Comentariu nou

    Am vazut angajati care intr-o luna au invatat mai mult decat altii intr-un an, si nu erau zmei. Atunci care ii treaba cu experienta si cu testele? Pe om il poti cunoaste numai dupa ce l-ai angajat, cateodata nici atunci.

  11. #15 Comentariu nou

    Bine spus!

  12. #16 Comentariu nou

    Poate ca si testele astea au rolul lor, insa uneori nu e nevoie de atat de mult pentru a-ti da seama de ce este in stare un om.

Adaugă reply - Andrei

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.